Krize UKRAJINA

Jeden kráter, jedna raketa. Proč vybuchla, měla být zajištěna?! Analytik se pozastavil. Co se vlastně stalo v Polsku?

Vládní činitelé si hrají na politiky České republiky, jejíž systém se zhroutí s příchodem dalších stovek tisíců Ukrajinců, kteří budou prchat před zimou a tmou. Takový účet vystavil vojenský a bezpečnostní analytik Jaroslav Štefec. Zkritizoval, že ministři po dopadu rakety v Polsku okamžitě rozezněly válečné bubny a táhlo se na Rusa bez uvažování či analýzy.

Situace, která nastala v Polsku po explozi rakety, je podle něj jednoznačná: „Podle všech údajů, včetně Spojených států amerických, Severoatlantické aliance a dalších došlo k tomu, že na území polské země doletěla ukrajinská raketa protiletadlového systému S300. Šlo o jednu z prvních verzí vyrobenou nejpozději kolem roku 1985 a explodovala bezprostředně před skladem zemědělských produktů a údajně také amonných hnojiv nedaleko jedné polské vesnice (Przewodów, pozn. red.) po nárazu do valníku traktoru. To jsou fakta. Řeči o dvou a více raketách jsou nesmysly, protože zde byl jediný kráter, o čemž svědčí letecké snímky, které se dostaly i mimo vojenskou síť. Jednoznačně to ukazuje, že raketa nemohla být vypálena odjinud, než z ukrajinského území,“ řekl. Štefec považuje za největší problém, že raketa neměla důvod letět tímto směrem. Uvedl, že v té době se v okolí nepohybovaly žádné ruské střely, které by mohly evokovat odpálení rakety jako obranného prostředku. Doplnil, že zmíněná raketa má dostřel 45 kilometrů a padla šest kilometrů hluboko na polské území, takže musela být odpálena ze vzdálenosti maximálně 40 kilometrů od hranic s Polskem.

Dále upozornil, že rakety jsou po celé dráze letu vedeny řídícím radiolokátorem a teprve úplně na konci se navádí na cíl. „V momentě, kdy je přepnuta do režimu samonavedení, se hlavice po odpálení za normálních okolností nachází v režimu, že pokud mine cíl a nastane nebezpečí, že vletí na území jiného státu – což tady hrozilo vzhledem ke směru rakety, tak se zajistí. To znamená, že ani při dopadu na zem neexploduje. Kdežto tato hlavice byla odjištěná, takže i v případě dopadu na zem by zcela prokazatelně explodovala. To jsou další fakta. Otázkou je, jak to všechno bylo, co vedlo k odpálení rakety a je to na vyšetřování,“ vysvětlil vojenský expert s tím, že tento případ má podobně zamlžené pozadí jako zničení plynovodů Nord Stream I a II.

Amatérismus lidí, co si hrají na politiky

Vyděsily ho pak první reakce českých politiků, kdy ještě nebylo jasné, co se stalo, a to z mnoha různých důvodů. „Jako člověka, který se zabývá bezpečností a pozorně sleduje zahraniční politiku, je na celém dění nejhorší, že se otevřeně ukázal amatérismus lidí, kteří si hrají na politiky v České republice. To, co dělají a provedli, nemůže udělat politik, ale pouze naprostý amatér. To, že se jim říká ministr zahraničí nebo ministr obrany, je katastrofální, protože to může mít dalekosáhlé dopady na celou Českou republiku a všechny občany. Ti lidé si neuvědomují, co činí a pokud to činí pod nějakými vlastními představami, je to ještě podstatně větší katastrofa než na nátlak někoho z venku,“ vytkl politikům pětikoalice.

Zásadní problém má s tím, že okamžitě obvinili Rusko, přitom měli počkat, jak se událost a informace vyvinou. „Okamžitě rozezněly válečné bubny a táhlo se na Rusa, aniž by kdokoliv zauvažoval nebo došlo k analýze. To, že to vadí mně, není směrodatné, ale z mého pohledu je zásadní, že to vůbec nevadí premiérovi této země (Petr Fiala, ODS, pozn. red.). Nijak se k tomu nevyjádřil ani vrchní velitel armády prezident Miloš Zeman. To je kritický moment, kdy se domnívám, že Česká republika jako stát zaniká, jak řekl Klaus (Václav, bývalý prezident, pozn. red.), protože nemá v čele lidi, kteří by byli schopni ho jakýmkoliv způsobem vést a zajistit stabilitu,“ zauvažoval Jaroslav Štefec.

Zásadní problém má s tím, že okamžitě obvinili Rusko, přitom měli počkat, jak se událost a informace vyvinou. „Okamžitě rozezněly válečné bubny a táhlo se na Rusa, aniž by kdokoliv zauvažoval nebo došlo k analýze. To, že to vadí mně, není směrodatné, ale z mého pohledu je zásadní, že to vůbec nevadí premiérovi této země (Petr Fiala, ODS, pozn. red.). Nijak se k tomu nevyjádřil ani vrchní velitel armády prezident Miloš Zeman. To je kritický moment, kdy se domnívám, že Česká republika jako stát zaniká, jak řekl Klaus (Václav, bývalý prezident, pozn. red.), protože nemá v čele lidi, kteří by byli schopni ho jakýmkoliv způsobem vést a zajistit stabilitu,“ zauvažoval Jaroslav Štefec.

Za amatérismus považuje i skutečnost, že český a evropský parlament odhlasovaly usnesení, v němž prohlásily Ruskou federaci za teroristický stát. „Tatáž situace, která je v čele České republiky – amatérismus a neschopnost cokoliv řešit – je v současné době také v celé Evropě včetně nejvyššího vedení. Dokonce i Spojené státy americké definici Ruska jako teroristického státu odmítly. Za to Evropská unie a Česká republika ji přijaly, aniž by zauvažovaly, co to vlastně znamená.“ Takový krok označil za nepromyšlený vzhledem k tomu, že se evropské státy podílely na mnohých dobrodružstvích, která byla v důsledcích drsnější, než současná rusko-ukrajinská válka – kde se ztráty pohybují kolem pěti až šesti set tisíc lidí. Dobrodružstvích, kde byly ztráty napadené země v rozsahu milionů obětí a nikdo neoznačoval USA nebo Francii za teroristické země.

„Tady je vidět dvojí metr, ale evokuje to i jinou věc: že Evropská unie je v podstatě neschopná ten problém řešit nebo přimět Ukrajinu – protože Rusko nedonutí, ale Ukrajinu by mohla přimět – zasednout k jednacímu stolu. Válka se dá zastavit okamžitě, ale Evropská unie a její vedení na tom nemá zájem. Kdyby mělo zájem chránit občany států před dopady války, tak se v první řadě bude starat o diplomatické řešení konfliktu. Vždy se dá při jednáních něco rozvinout, ať je situace jakákoliv. Dokud mluví jenom zbraně, nelze řešit jakýkoliv problém,“ prohlásil Štefec.
S další vlnou Ukrajinců přijde zhroucení českého systému
Jako bývalý voják a odborník okomentoval současné ruské útoky na ukrajinskou infrastrukturu, které Ukrajinu připravují o dodávky energií. Jak těžká zima Ukrajince čeká? „Velká města čeká tvrdá zima. Vesnice a menší města jsou zvyklá na soběstačnost, místní mají vždycky zásoby potravin na zimu a podobně. Obrovský problém je, že se budou města pravděpodobně vylidňovat, protože bylo naznačeno, že se čeká exodus lidí z Ukrajiny. Ukrajina sama nemá zájem ani schopnosti zajistit lidem přežití, neexistuje jakákoliv tamní organizace, která by byla schopna vytvořit logistické zázemí pro obyvatele měst, případně zajistit vysídlení a jejich zásobování. Ukrajina je v rozvalinách a jako stát už neexistuje, ani státní moc. V současném okamžiku tam panuje tvrdá diktatura a Evropu mohou vydírat právě prostřednictvím běženců, které do Evropy naženou. A k tomu dojde,“ varoval jasně.

Jako zásadní pak vnímá, pokud se bude česká vláda k migraci Ukrajinců stavět jako doposud. V takovém případě očekává dalších 500 až 800 tisíc uprchlíků, což česká infrastruktura nemůže zvládnout. Systémy, které byly vytvořeny před třiceti lety, a často fungují setrvačností – i přes drsné zásahy vedoucí k destrukci – jako zdravotnictví, školství a další, byly ale stále funkční, a to včetně zásobování potravin. „Ale když přibude milion hladových krků a spousta dětí, nebudeme schopni situaci kočírovat. Dojde ke zhroucení sociálního systému v České republice, a může k němu dojít už během této zimy,“ sdělil Štefec. Podle něj je zhroucení nevyhnutelné, pokud okamžitě nedojde k zásadní události – ukončení bojů na Ukrajině.

Absolutně nulová šance

Zapochyboval rovněž, že Ukrajinci dokážou překročit Dněpr a obsadit Krym, který drží Rusové. Jejich šance vidí jako nulové. „Absolutně nulová šance. Nemají sebemenší šanci, o Krymu mohou mluvit, ale jinak jen snít, je to naprosto vyloučené. Rusko se území, které podle názoru jeho vedení získalo legální cestou, rozhodně nevzdá,“ tvrdí. Další úvahy o postupu ukrajinské armády jsou dle Štefce také liché. Muselo by to znamenat vyklizení Krymu – Rusko by muselo stáhnout své obyvatele zpět. „Nesnaží se o to a ani nemohou, nejsou na to vybavení ani technicky, ani personálně – i přes obrovské dodávky zbraní, které sypou na Ukrajinu. Dostávají se jednak do obrovských logistických potíží se zásobováním municí, náhradními díly a podobně, a odchodem obyvatelstva se dostanou do potíží personálních. Dochází elektřina, plyn, vojáci a i technologické základny pro schopnost vést bojové operace. Pro Ukrajinu je to katastrofa z hlediska budoucnosti, obnova bude trvat desetiletí, a čím déle budou trvat boje, tím horší bude situace nejen na Ukrajině, ale i v Evropě. Ukrajinci, kteří sem přijedou, zde budou chtít zůstat a my nemáme mechanismus, jak je dostat zpátky,“ upozornil s tím, že situace dělá potíže i benzinovým čerpadlům ve Spojených státech, které na konfliktu vydělávají. Na počítadlech benzínu docházejí čísla – maximální možná částka je 9,99 dolaru.
Velkou roli hraje Green Deal, jeho myšlenku Jaroslav Štefec nepovažuje za hloupou, ale realizačně nesmyslně postavenou. Pokud prý dojde ke změně přístupu z fanatického na lidský, mohl by fungovat. Odříznutím energií od Ruska prý ale ničemu dobrému neprospěje.

https://www.parlamentnilisty.cz/

sdílet na

15 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Zpětná vazba
Zobrazit všechny komentáře
Keller
26. 11. 2022 18:43
Ohodnotit příspěvek :
     

Souhlas bez výhrad.

Albi
26. 11. 2022 20:37
Odpovědět  Keller

Taky souhlas – jen s jednou drobnou a bezvýznamnou poznámkou:

“To, co dělají a provedli, nemůže udělat politik, ale pouze naprostý amatér” – ani amatér by se takto nechoval – ničil svou práci bez rady odborníka, když dojde na problém.
Leda by od začátku věděl, že si jen z dlouhé chvíle hraje a výsledek své hry nakonec zamete a hodí do odpadků.

27. 11. 2022 03:20
Odpovědět  Albi

Fakt je ten, že jsme se ještě nikdy s něčím takovým, jako je psýcha našich vládních ničitelů, nesetkali. Proto máme problém s pojmenováním. Jsou totiž zcela mimo naši, a to i historickou, zkušenost.

me2d44
27. 11. 2022 16:35

Jen poznamenám: My, jako PVOS jsme drželi pohotovostní službu až do 1995. V roce 1993 mi přijela na “bojové” stanoviště kontrola z ministerstva “obrny”. Když se mne ten úředník zeptal, jestli se v té točící se kabině nedělá operátorovi špatně, málem jsem si smíchy cvrnkul do montérek. Ustál jsem to a pak mu říkám: ” To asi těžko, operátor nesedí tam nahoře, ale 5 metrů pod zemí”. A mně to dalo obrázek o tom, jací odborníci (mnozí dodnes) na tom ministerstvu jsou (řada z nich neflusala ani zrní násadkou verzatilky)!

me2d44
27. 11. 2022 16:50
Odpovědět  me2d44

Doplním: PVOS (Protivzdušná obrana státu) bylo ukončeno v létě 1995. Pak začátkem října naše SL (stíhací – my říkali “sluneční- letectvo) udělalo cvičení – nikdo je nehlídal. Od těch dob mezi bývalýmy PVOS se říká: ” No ruská trojka, to jsou tři koně, švédská trojka – chlap a tři ženy, a českobudějovická?… no dva v posteli a motor z Migu (páni piloti chtěli ukázat manželkám, čeho jsou schopni – a byli schopni se nad sídlištěm “sčuchnout” – no neberte to!). PVOS měla na starosti nejen vojenský, ale především civilní provoz nad státem – vše ukončeno “papírem” od stolu!

Naposledy upraveno$ s uživatelem$
me2d44
27. 11. 2022 16:57
Odpovědět  me2d44

Ještě poznámka k těm Slunečnímu Letectvu: za 18 let, co jsem byl u PVOS, naši piloti létali jen tehdy, když bylo bez mraků a bez mlhy (čest výjimkám). Takže za pár let jsem s tím označením začal souhlasit.

sergej
26. 11. 2022 19:37
Ohodnotit příspěvek :
     

To nejsou racionální lidi adekvátně reagující na prostředí a už vůbec nejsou do doby urvaných tržníků – ůžerů z řetězu ale poujé neorientujíí loutky pasáků vadného systému.

Teuton
26. 11. 2022 20:00
Ohodnotit příspěvek :
     

Proboha, ať banderovci zůstanou doma. Pakliže Jich sem opravdu naleze dalších několik set tisíc, skončí to válkou, protože už teď jsou na ně lidi nabroušení. Vasyle, k nám ne,k nám rozhodně NE ! Už teď tě máme plný zuby.

Naposledy upraveno$ s uživatelem$
Albi
26. 11. 2022 20:41
Odpovědět  Teuton

Byli pozváni, slíben pobyt all inclusive – kdo by urazil hostitele odmítnutím, nota bene když doma je hlad, zima a tma?

26. 11. 2022 20:09
Ohodnotit příspěvek :
     

V sedmdesátých letech jsem sloužil u PVO. Měli jsme systém S-75M Volchov. Jsou to ty štíhlé stříbrné rakety, které jsou vidět na sovětských přehlídkách. Západní propaganda je vydávala za jaderné střely. My jsme jim říkali klacky. Raketa systému Volchov měla dosah 20 km, jak do výšky, tak do dálky. S Volchovem šlo střílet i na pozemní cíle. Byl to především protiletadlový systém, ale nacvičovali jsme i ničení pozemních cílů do vzdálenosti těch 20 km. Je zcela logické, že tuto schopnost, použít s protiletecký systém proti pozemním cílům mají i dnešní PV systémy. Já se domnívám, že to, co se stalo v Polsku, byla naplánovaná úmyslná akce za účasti USA, Polska a Ukrajiny. Vzhledem k tomu, že místo dopadu, sklad hnojiva-dusičnanů-výbušnina bylo všemi výše uvedenými monitorováno. Dle mého úsudku měly zasáhnout sklad hnojiv rovná se velký výbuch, zničení stop a velký propagační materiál. Něco se nepovedlo, asi málo Ukrajinci cvičili střelbu na pozemní cíle. Výsledek žádný velký výbuch, žádný velký propagační materiál a bohužel je dva mrtví nešťastnici a mnoho usvědčujících důkazů kdo to způsobil.

Volchov.jpg
me2d44
27. 11. 2022 17:08
Odpovědět  Garry

Na ty pozemní cíle to i celkem fungovalo. Útvar PLRV který jsem několik let jezdil na ostré střelby radiolokačně zajišťovat, pravidelně každý rok – jako první “cíl” – zaměřil vodárenskou věž v Ašuluku. A když jim selhala raketa, tak ostřelovali sami sebe (netrefili se, spadlo to asi 500 metrů od štábu).

Naposledy upraveno$ s uživatelem$
Velitel
26. 11. 2022 22:34
Ohodnotit příspěvek :
     

Dneska je expertem každý pošuk “pokud mine cíl a nastane nebezpečí, že vletí na území jiného státu – což tady hrozilo vzhledem ke směru rakety, tak se zajistí.”
Je to samozřejmě totální nesmysl a to hned z několika důvodů.

  1. Raketě je zcela ukradené nad jakým uzemním se nachází, čistě protože to pro ní je zcele neznámý pojem,
  2. Tuší expert vůbec jaká je kinetická energie rakety 5V55 ? Raketa má startovací hmotnost 1650kg během prvních 10s shoří přes tunu paliva a střela získá rychlost 5,8M Její kinetická energie bude přes 1GJ i při rychlosti 4M. Představa, že by šlo nějak zajistit bojovou část, aby při dopadu neexplodovala je směšná.
  3. Jak je to v reálu, ano raketa má autodestrukční mechanismus a to proto, aby na zemi neničila především to co má chránit a ten mechanismus funguje nějak takto. Pokud mine cíl, tak se raketa otočí směrem nahoru čímž se začně snižovat její kinetická energie a pak se odpálí bojová část, jak jednoduché.

Podle Ruských expertů na S-300 jsou trosky z 5V55R což je modernizovaná verze rakety s doletem75km , raketa se vyráběla od roku 1981, ale podle informací by daný kus měl mít popisy v ukrajinštině a to by znamenalo, že byl vyrobem na ukrajině po rozpadu SSSR, protože všechny kusy vyrobené v SSSR a výráběl je i jeden závod na Ukrajině měly popisy v Ruštině, až ty vyrobené ukrošema po rozpadu SSSR jsou s ukro napisy. Rusové identifikovali i vojenský utvar, který raketu kousek od Lvova odpálil.
Podle nich se v damém čase a směru nenacházelo nic Ruského,

me2d44
27. 11. 2022 17:12
Odpovědět  Velitel

Jen mimochodem: Pokud by ta střela měla sundat ruskou raketu z východu, tak by neletěla na západ do Polska. A starého kapitána PVOS v tomhle směru nemáte šanci ukecat. Pokud raketa dopadla v Polsku, není to omyl, je to úmysl! Mimochodem – i pro S300 – tak jako pro Dvinu, Něvu, Volchov – platilo: jeden cíl, dvě rakety – v Polsku spadla jedna a zabíjela civilisty! Navíc: každá protiletadlová střela má systém sebedestrukce pokud mine cíl – kdo ho vypnul?

Naposledy upraveno$ s uživatelem$
Dzltr
27. 11. 2022 19:57
Ohodnotit příspěvek :
     

Tu pplk. Kratochvíl hovorí o ďaľšej podivnosti odpálenej rakety:
https://www.youtube.com/watch?v=L4fqe4FjU00&t=257s
Konkrétne, že raketa musela byť prepnutá z módu zem-vzduch, na mód zem-zem.