Krize UKRAJINA

Válka se změní. Rusko je připraveno na tvrdá opatření vůči Ukrajině

Bratislava, 13. září 2022 (HSP/Photo:Screenshot Twitter)

V noci na neděli došlo k výpadkům proudu hned v pěti oblastech Ukrajiny. Přestože dodávky elektřiny byly po půlnoci ve většině oblastí obnoveny, jedna z největších ukrajinských tepelných elektráren v Charkově byla dlouho mimo provoz. Co mohlo způsobit rozsáhlý výpadek elektřiny, může se to opakovat a jak může kolaps ukrajinské elektrické sítě ovlivnit vojenskou operaci?

Na snímku je požár v tepelné elektrárně u Charkova.

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj v předvečer potvrdil informace o výpadcích elektřiny v několika regionech země. Podle něj došlo k úplnému výpadku proudu v Charkovské a Doněcké oblasti, zatímco v Záporožské, Dněpropetrovské a Sumské oblasti došlo k částečnému výpadku proudu.

Jak informoval ukrajinský týdeník Vesti, výpadky nebo přerušení dodávek elektřiny byly v neděli večer hlášeny v Charkovské, Poltavské, Dněpropetrovské, Sumské a Oděské oblasti Ukrajiny. Zároveň se upřesňuje, že v některých městech nebyla elektřina vůbec, zatímco v jiných docházelo k výpadkům proudu. Výpadky a přerušení dodávek elektřiny potvrdilo několik místních úřadů.

“Kolem 19:00 moskevského času se objevily zprávy o vypuštění střel Kalibri z lodí v Černém a Kaspickém moři. Střely s plochou dráhou letu zasáhly tepelné elektrárny u Charkova a Kremenčuku, ale cílů mohlo být více. To vedlo k výpadkům proudu v Charkovské, Sumské, Dněpropetrovské, Poltavské, Záporožské a Oděské oblasti. Část regionů (Ukrajiny) zůstala bez světla, nefunguje komunikace a internet, zrušena byla vlaková doprava,” uvedla na svém kanálu Telegram zpravodajská agentura Frontline ANNA-News.

“Noční údery na energetická zařízení vážně poškodily dvě tepelné elektrárny, což způsobilo krizi v dodávkách elektřiny v několika regionech Ukrajiny,” uvedl vojenský zpravodaj Jurij Kotenok na svém kanálu Telegram. “Podle předběžných údajů jsou postiženy Charkovská TPP-5 a Kremenčukská TPP,” upřesnil. Kanál také zveřejnil video zásahu charkovské CHPP-5 a upřesnil, že úřad Volodymyra Zelenského “potvrzuje zásah dvou raket”. “Při systémovém dopadu na energetický systém je Ruská federace zcela schopna způsobit energetický kolaps na Ukrajině,” domnívá se Kotenok.

Podle kanálu TOGARMA se většina ukrajinské energetické infrastruktury nachází na jihovýchodě země. Podle jejích zpráv “ruské ozbrojené síly v neděli zasáhly klíčové tepelné elektrárny na severovýchodě [Ukrajiny] a přerušily dodávky elektřiny do několika severních a východních oblastí Ukrajiny. Ukrajinská energetická soustava selhala a objevily se zprávy, že v důsledku nerovnováhy v energetické soustavě došlo k odpojení bloků jihoukrajinské a chmelnické jaderné elektrárny.”

Po půlnoci se však situace s dodávkami elektřiny ve většině východních oblastí Ukrajiny stabilizovala. Zároveň se v posledních třech týdnech zvýšil počet případů ostřelování kritické infrastruktury v DLR ukrajinskými ozbrojenci. Zasaženo bylo zejména odvětví energetiky. Jen tento týden bylo nepřátelskými střelami zasaženo 983 rozvoden. V důsledku toho zůstalo 63 000 spotřebitelů bez elektřiny. Nejčastěji se tak děje v Gorlivce, Doněcku a Jasinovataje.

Od 1. září bylo území Záporožské jaderné elektrárny a města Energodar 26krát zasaženo dělostřeleckou palbou ukrajinských ozbrojených sil, včetně území jaderné elektrárny. Ve stejné době, 6. září, byla terčem útoku trafostanice a 8. září se vznítilo elektrické vedení, takže Energodar zůstal dvakrát bez elektřiny.

Kromě toho byly 1. září v důsledku raketového úderu odstaveny tři doly Doněcké uhelné energetické společnosti a desítky horníků zůstaly uvězněny pod zemí. 10. září bylo v důsledku ostřelování ukrajinskými ozbrojenými silami odstaveno 19 trafostanic v Petrovském okrese Doněcka. V důsledku ostřelování zůstalo více než 1 600 civilních objektů bez elektřiny.

V této souvislosti v neděli šéf Doněcké lidové republiky Denys Pušilin obvinil ukrajinské ozbrojené síly z útoků na kritickou energetickou infrastrukturu republiky. Mluvčí ruského ministerstva obrany generálporučík Igor Konašenkov tehdy prohlásil, že kyjevský režim denně záměrně a cíleně útočí na civilní infrastrukturu a zařízení pro zásobování energií v DLR.

“Tyto údery, pokud je provedly ruské ozbrojené síly, jsou s největší pravděpodobností způsobeny přeskupením ruských vojsk ve Slobodožansku. Za druhé nevylučuji, že jsme tímto způsobem naznačili ukrajinským ozbrojeným silám, že je třeba zastavit ostřelování energetické sítě Donbasu a Záporožské jaderné elektrárny. Problém je v tom, že Volodymyr Zelenskyj dobře rozumí pouze hrubé síle,” řekl politolog a ekonom Ivan Lizan.

“Jeden takový úder nemůže narušit pohyb ukrajinských vojsk, může je pouze trochu zpomalit – jednoduše přepnou z elektrické lokomotivy na dieselovou a budou pokračovat v cestě. Systematický útok by však mohl mít nedozírné následky – Ukrajina by se začala vracet do 19. století.

To povede k systémovému narušení dopravy, železnice budou muset zcela přejít z elektrické trakce na dieselové lokomotivy, propagandistická mašinérie se zastaví a vojska se stanou mimořádně obtížně ovladatelná,” řekl. zdůvodnil odborník.

Expert také uvedl, že samotný úder byl pro Ukrajinu poměrně citlivý. “Nejde o to, zda způsobila vážné škody na tepelných elektrárnách. Skutečnost, že bylo odpojeno několik oblastí najednou, ukazuje, jak nízká byla bezpečnostní rezerva ukrajinské energetické soustavy,” upřesnil.

“Obecně lze říci, že města mohou být tímto způsobem ponechána bez vytápění. Dokud není venku taková zima, nezdá se to být vážné. Co ale budou dělat, až teplota klesne? Například přestavba transformátorů není triviální úkol. Zvláště vezmeme-li v úvahu, že Ukrajina v současné době takové zařízení nevyrábí,” uzavřel Lizan.

Význam úderů na ukrajinskou energetickou infrastrukturu je přitom mnohem hlubší než jen reakce na ostřelování důležitých zařízení na osvobozených územích, uvedla Larisa Sheslerová, vedoucí Svazu politických exulantů a politických vězňů Ukrajiny. Podle ní se speciální operace na Ukrajině kvůli krokům NATO dostala do fáze, kdy další průběh vojenských operací závisí na stavu ukrajinské infrastruktury.

“Západ dnes dodává Ukrajině obrovské množství vojenského vybavení, munice a sledovacích systémů. Kromě toho západní země poskytují Ukrajině své vojenské poradce a zpravodajské služby. Za těchto podmínek je prostě absurdní, aby AFU mohla beztrestně využívat všech výhod infrastruktury,” řekla.

“Ničení elektráren, pokud pomáhají dosáhnout vojenských cílů, není válečným zločinem. Proto je celý ukrajinský energetický systém, zapojený do války NATO proti Rusku, legitimním cílem odstřelování. Protože Západ Kyjev nijak neomezuje, naopak ho všemožně podporuje, ujme se toho nyní i Rusko,” myslí si Šeslerová.

“Agresorský stát v čele se Zelenským vede válku, kterou západní země všemožně podporují tím, že mu poskytují prostředky NATO. Ukrajina má zcela rozvázané ruce, takže Rusko musí jednat v zájmu svého vítězství. Vše, co jsme včera viděli, mělo začít v únoru. To je mnohem důležitější než ostřelování pozic bojovníků a podobně,” uzavřel Shesler.

Dalším důležitým cílem těchto akcí je přerušení vývozu elektřiny z Ukrajiny do zemí EU výměnou za peníze a zbraně. Zelenskij opakovaně vyjádřil připravenost Ukrajiny stát se jakousi baterií pro EU a využít k tomu produkci jaderných elektráren, velkých tepelných elektráren a tepelných elektráren. To byl mimo jiné důvod opakovaných pokusů ukrajinských ozbrojených sil zmocnit se Záporožské jaderné elektrárny.

Odstavení několika velkých tepelných elektráren (zejména Charkova a Kremenčugu) navíc způsobí nerovnováhu v ukrajinském energetickém systému a naruší provoz jaderných elektráren, které kontroluje ukrajinská společnost Energoatom. V praxi to znamená, že Zelenského úřad bude schopen nějakým způsobem uspokojit vnitřní potřeby obyvatelstva, ale Ukrajina nebude moci vyvážet elektřinu do Polska.

Krymský velitel Sergej Aksenov zase spojil údery na ukrajinské tepelné elektrárny s přechodem na rozhodnější charakter vojenské speciální operace. “Díky Bohu, že ministerstvo obrany včera zahájilo údery na infrastrukturu v Charkovské oblasti a tak dále. Doufáme, že to vše nakonec získá rozhodnější charakter,” řekl Aksenov.

Zdroj : Hlavné Správy

sdílet na

75 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Zpětná vazba
Zobrazit všechny komentáře
Ceremian
13. 9. 2022 19:50
Ohodnotit příspěvek :
     

takhle vás soudruzi Leningradu budou sušit a upalovat- kdo by kácel stromy ??

Lev Prch
13. 9. 2022 19:55
Odpovědět  Ceremian

Myšlení chodí různými cestami. Podezřívám ho, že nechce potkat lidi.

Ceremian
13. 9. 2022 20:04
Odpovědět  Lev Prch

bio plynka se to jmenuje Déžo

Lev Prch
13. 9. 2022 20:18
Odpovědět  Ceremian

Myšlenky skáčou jako blechy od jednoho ke druhému. Ale každého nekousnou….a tebe už vůbec ne, Masunto -Mardochu 👎

Masunta
13. 9. 2022 22:34
Odpovědět  Lev Prch

!!! … psych záchvatové cesty jsou nejvíce škodlivé cesty myšlení. Ztrácí se u jedince fukce ovládací a rozeznávací, na úkor preferování totalismu, nenávisti, násilí a sprostostí.Tto je normální. U násilníků a sprosťáků.. 🙂

Lev Prch
14. 9. 2022 06:14
Odpovědět  Masunta

Myšlení chodí různými cestami. Podezřívám ho, že nechce potkat lidi.A Masuntovi -Mardochovi se vyhýbá od jeho zbytečného výskytu!!!!😂

Lev Prchala
14. 9. 2022 07:45
Odpovědět  Masunta

Profesor,kolega Koukolík by se nestačil divit,co za hovadiny jsi z jeho moudrých slov udělal!

Naposledy upraveno$ s uživatelem$
Masunta
14. 9. 2022 09:33
Odpovědět  Lev Prchala

Koukolík ? Neví ani o mé literální činnosti, mém IQ, vzdělání, sledování detektiva Murdocha… Ještě, že vše komentuješ TY … Třeba i sprostě a bez znalosti gramatiky… 🙂

Lev Prchala
14. 9. 2022 10:56
Odpovědět  Masunta

Profesor Koukolík je na rozdíl od tebe ty trotle vzdělaný a pokud by se tebou v snad někdy v budoucnosti zabýval,tak leda z hlediska lékařského!U F73 je velikost IQ nad slunce jasnější,takže není co řešit.Murdocha jsi tentokrát okopíroval správně,ovšem to nic nemění na tom,že tě odevšad pro tvou zhovadilost vyhodili!

Naposledy upraveno$ s uživatelem$
Masunta
14. 9. 2022 17:04
Odpovědět  Lev Prchala

… psych – začínám mít tušení, že se ti na mě něco nelíbí.

Markýza
14. 9. 2022 13:11
Odpovědět  Masunta

Neví. A budeme mu ze srdce přát, aby se ani nedozvěděl, že?

Lev Prchala
14. 9. 2022 14:41
Odpovědět  Markýza

Dobře Vy.-)

Misa z Moravy
13. 9. 2022 19:54
Ohodnotit příspěvek :
     

O nic nového nejde, na teplárny, elektrárny i další ukrajinskou civilní infrastrukturu pálí Rusové už dlouho. Jen musí šetřit docházející rakety.

Lev Prch
13. 9. 2022 19:56
Odpovědět  Misa z Moravy

Věřte, že náloží a rozbušek je pořád dostatek.

Ceremian
13. 9. 2022 20:18
Odpovědět  Lev Prch

takhle bojoval lidoop Hitler a nevychrál ty motyko 😀

Lev Prch
13. 9. 2022 20:21
Odpovědět  Ceremian

Hodně čti, piš, přemýšlej, aby ses uměl vyjádřit až budeš chtít.
Takže ty Masunto -Mardochu, drž raději jazyk za zuby 👎

sizok
13. 9. 2022 20:31
Odpovědět  Ceremian

Drž hubu, zm-rde,

Per
14. 9. 2022 09:44
Odpovědět  Ceremian

Vždyť ten zelenka je taky jako Áda. Taky nevyhraje.

Markýza
14. 9. 2022 13:13
Odpovědět  Per

Ale výraz a dikce……no, to už toho Ádu začíná poměrně připomínat.

Lev Prchala
14. 9. 2022 14:41
Odpovědět  Markýza

Dolfa si kokain do análu nesypal,alespoň ne v takovém množství.

[Trol-1] Petr z Jihu
14. 9. 2022 13:21
Odpovědět  Per

Putin má k výhře taky daleko. Internet sice moc nevyužívá, ale třeba už se někdo odvážil mu to říct 🙂

13. 9. 2022 21:35
Odpovědět  Misa z Moravy

Jasně, míso hlouposti plná.

Lev Prchala
14. 9. 2022 07:47

Tenhle má alespoň vlastní názor,na rozdíl od LejnoTrussa Masunty -Mardochový.

jar
13. 9. 2022 23:58
Odpovědět  Misa z Moravy

Táhni z moravy i čech,koudelko.

[Trol-1] Petr z Jihu
14. 9. 2022 10:26
Odpovědět  jar

Já su tady doma, na rozdíl od některých jiných, kteří nepřejí ČR nic dobrého a hájí zájmy cizích mocností, ať už na západě, či východě.

Per
14. 9. 2022 09:43
Odpovědět  Misa z Moravy

O nic nového nejde, na teplárny, elektrárny i další civilní infrastrukturu pálí v rusky mluvících oblastech Ukrajinci už dlouho. Jen musí šetřit docházející rakety.

Teuton
13. 9. 2022 19:55
Ohodnotit příspěvek :
     

Koukněte, pomalu se blíží 28. září, kdy má být řetěz demonstrací proti fialovým pětizmrdům. Zajímalo by mne, co zase bude vymýšlet BIS, Bezpečnostní informační služba podpraporčíka Michala Čoudelky. Na akci 3. září na Václaváku najala Ukrouše, kteří měli vyvolávat konflikty a potyčky, ale to selhalo. Ukroušové se k ničemu neodvážili. ODS – konkrétně její brněnský zastupitel Bronislav Šimoník – navrhovala, aby byli její účastníci postříleni. No, situace houstne. Možná opravdu dojde na lucerny a kandelábry, i když si to osobně nepřeji.

Vaska
13. 9. 2022 20:16
Ohodnotit příspěvek :
     

že by Rusové přehlédli vojska která se soustřeďujou k utoku u Charkova – nemožné – buď zrada, nebo umysl. Týden před utokem banderovců hlásili stahování ruských vojsk z vnitrozemí k banderostánu (dokonce se psalo o armádním zboru 40 000 vojáků) takže ustup mě dost překvapil. Tou dobou se taky psalo o přesunu polské armády od Kaliningradu na hranice s banderostánem s technikou bez výsostného označení.
Nyní se píše o obrovském množství techniky NATO u Chersonu – tam bude dle mého odhadu hlavní utok – na Krym (Charkov měl jen odlákat pozornost). Musej zničit Rusko do zimy, jinak eurosojuzem proběhne obrovská vlna vzpour, která ho zničí.
Je to můj odhad – nakolik je správnej ukáže čas – utok do konce září ? – technika nato v ruskejch zimách moc fungovat nebude a banderostán na zimu není energeticky připraven (ani eurosojuz – těm kecům v msm nevěřím)

Ceremian
13. 9. 2022 20:23
Odpovědět  Vaska

zmr di zdejší už naprogramováli – dáte šmejdovy mínus a naskočí mu i plus 😀

Lev Prch
13. 9. 2022 20:54
Odpovědět  Ceremian

Ze zdravotních důvodů zabraňujeme některým lidem myslet – jde hlavně o naše zdraví.

Masunta
13. 9. 2022 22:42
Odpovědět  Lev Prch

!!! … psych záchvatový – u některých už nelze mozkovou činnost zachránit. Jen celkově utlumit a doufat ve šťastný konec. Exitus – vysvobození pro ty, kteří jej znají.

Lev Prch
14. 9. 2022 06:14
Odpovědět  Masunta

Ze zdravotních důvodů zabraňujeme některým lidem myslet – jde hlavně o naše zdraví.

jar
14. 9. 2022 00:18
Odpovědět  Ceremian

Cypku,cypku cerecypku ze skumavky lgbt invitro,za to,že máš vypreparovaný mozek z invitrohavloflašky nemůžeš,ale karma je sviňa,ale spravedlivá,jako říman jsi moc chlastal,přežíral ses a obcoval s kozlem,tak jsi nyní ceremian,no bereme tě jaký jsi,každý svého štěstí strůjcem.

Lev Prchala
14. 9. 2022 07:48
Odpovědět  jar

On věří tomu,že je svého štěstí strojvÚDce.-)

Václav
14. 9. 2022 12:47
Odpovědět  Vaska

Rusové mají takové krásné útočné bobardéry, na soustředěná vojska naprosto ideální.Nevím nač čekají.

Markýza
14. 9. 2022 13:14
Odpovědět  Vaska

Zajímavá analýza tady:

https://myslenkyocemkoli.blogspot.com/

konzerva
13. 9. 2022 20:21
Ohodnotit příspěvek :
     

No v Česku stačí použít 4 kalibry a fyalastán je bez elektriky. 4 místa Temelín , Dukovany, Praha- čimice a u Lipníku. Myslím tím trafostanice a rozvodny u těchto zařízení. Nedávno v Praze odešla jedna rozvodna a pravá část Vltavy bez elektřiny.

Vaska
13. 9. 2022 20:32
Odpovědět  konzerva

celej Prágl jede na tři rozvodny – otázka je zda by regulace výpadek Práglu ustála

Lev Prch
13. 9. 2022 20:57
Odpovědět  Vaska

Jaký problémy měl Prágl jen při povodních v roce 2002???? Velký.A teď si představte, že to začne padat najednou….energie, plyn, pohonné hmoty,zamrzne voda,nebudou potraviny……jezdci z Apokalypsy vyrážejí 🤫

Naposledy upraveno$ s uživatelem$
David
13. 9. 2022 20:34
Ohodnotit příspěvek :
     

Souhlas. Nyní to lze, Ukrajina se zhroutí rychleji. Pamatujete na “humanitární bombardování”? Tam se útočilo rovnou na klíčovou infrastrukturu Srbska a celý Západ nadšeně tleskal…

Markýza
13. 9. 2022 21:36
Odpovědět  David

Amíci vždycky útočí rovnou na klíčovou infrastrukturu, ne?

Lev Prchala
14. 9. 2022 14:42
Odpovědět  Markýza

Amiokupant nejdřív vraždí a pak se táže….

Aleš
13. 9. 2022 20:50
Ohodnotit příspěvek :
     

Je divné, že Rusko bojuje jakoby napůl. Přitom může celou Ukrajinu vyřešit za 2 dny. Záměr ? Nebo jde o cíl zavlect válku do Ruska a dosáhnout velké války ?

Lev Prch
13. 9. 2022 20:59
Odpovědět  Aleš

Já Ti nevím,ale fakt je ten, že kdyby Putin chtěl,tak Banderokurvy rozmázne jako otravný hmyz 👎 Proč to neudělal,nevím.

Masunta
13. 9. 2022 22:44
Odpovědět  Lev Prch

!! … psych záchvatový. To je poprvé, kdy sis přiznal chybu. I když odpověď zde je v politice základ znalostí – proč to Putin neudělal. Vrchol sebekritiky je sebevražda.

jar
14. 9. 2022 00:56
Odpovědět  Masunta

O, odkdypak politika byla základem znalostí ? Pokud vím tak nikdy. Převládají litanie=bláboly a po-blábolech zase jen litanie,politika. Mít znalosti znamená umět bez lhaní.Mít um po moudrých předcích,původních-tvůrců.Původní slova byla vždy tvůrčí ,od boha a ráje.Planeta Země byla rájem,ale ti,co přišli později,cizinci ,cizáci,ůskoční lháři, po-tvůrcích, opo-zdilci,byli po-litici,politruci,politikové tlachalové. Po.Jako po-hownu,na opačné straně.

Lev Prch
14. 9. 2022 06:19
Odpovědět  Masunta

Člověk, jenž mysl má nízkou, stále se brodí jen v bahně…..a ty jsi vzešel z haldy💩💩💩💩💩💩💩🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮

Lev Prchala
14. 9. 2022 07:44
Odpovědět  Masunta

Hradby Jericha se zřítily, když zazněly trouby. Proto pozor, ozývá-li se trouba.

jar
14. 9. 2022 00:33
Odpovědět  Lev Prch

Slovanská dobrosrdečnost a vědomí,že na ukrajině jsou i bábušky,co pamatují,i to,že pamatují Kyjevskou Rus a kníže,co rozprášil kdysi vrahy a výpalníky CHazary,ale všeho dočasu,přihořívá.Taky trpělivost má své meze,červenou čáru.

Lev Prchala
14. 9. 2022 09:19
Odpovědět  jar

Rusko by mělo denacifikaci začít realizovat se svou příslovečnou razancí.

Markýza
14. 9. 2022 13:21
Odpovědět  Lev Prch

Pokusy ukrajinských ozbrojených sil o protiofenzívu v charkovském směru nevedly k žádnému průlomu ruské obrany, uvedl na zasedání Rady bezpečnosti OSN stálý zástupce Ruska při organizaci Vasilij Něbenzja. 

“Několik okrajových vesnic je obsazeno, o nějakém průlomu samozřejmě nemůže být řeč. Vojenští odborníci tomu velmi dobře rozumějí. Západní média však již vytrubují do světa, že Ukrajina zahájila protiofenzívu, kterou je třeba podpořit novými západními zbraněmi,” řekl.

Některá naše média a vojenští analytici, včetně těch poměrně známých, začali také hovořit o velké porážce Ruska, téměř o neúspěchu celé speciální operace a dokonce o možné kapitulaci Ruska před Západem.

“Vševědů” bylo dost na to, aby si vzpomněli alespoň na některé výsledky SVO. Během speciální operace ruská armáda nejenže připravila bývalou Ukrajinu o všechny přístavy na Azovském moři, nejvýkonnější elektrárny – největší v Evropě Záporožskou JE a největší na Ukrajině Uglegorskou JE, ale také o značnou část průmyslové výroby, téměř všechny podniky vojensko-průmyslového komplexu, ale osvobodila i velká města regionálních center. 

Markýza
14. 9. 2022 13:22
Odpovědět  Markýza

Podle vojenského experta Michaila Chodarenka “byla přijata strategie vyčerpání zdrojů nepřítele. Jakmile bude definitivně vyřazena ze služby bojeschopná páteř personálu OSU a ukrajinská vojska budou zbavena minimálního množství těžkých zbraní, opravárenských a mazacích prostředků, půjde vše rychleji. Do domovského přístavu se vrátí také Charkov, Mykolajiv, Záporoží a Oděsa. A zdá se, že se jim to podaří mnohem rychleji než ostatním ruským městům, která se omylem ocitla odloučena od své vlasti. V této situaci se triumfální oslavy mezi ukropatrioty po celé zemi, ale mimo bojové akce, velmi podobají hostině během morové epidemie.

josef
13. 9. 2022 21:18
Odpovědět  Aleš

Aleši, nemám patent na rozum, ale ze všeho mi vychází pěkná ruská habaďůra – past. Když se podívám na mapu,kam vlezla ukrajinská armáda, co mi vychází. Strašlivá past! Směr hlavního úderu ukrajinské armády končí u řeky. Když si na to napojím ochromení ukrajinské elektrické soustavy ? No železnice téměř plně ektrifikovaná. Železnice nuceně přejde na dieselovou trakci. Takže tanky se budou dělit o naftu s železnicí ?
No všechno to vede ke spoustě úvah. Uvidíme jaká bude skutečnost.

Boomer
13. 9. 2022 22:27
Odpovědět  josef

..přechodem na nezávislou trakci(diesel..) o menším výkonu se sníží propustnost trati- více vlaků o menší hmotnosti a rychlosti, k tomu nastoupí problémy se zásobováním PHM, navíc rezervy motorových lokomotiv v souvislosti s postupnou elektrifikací klesají. Následovat mohou přesné útoky páteřní tratě, potom na přeplněné železniční uzly a je vymalováno.

13. 9. 2022 22:49
Odpovědět  josef

Jo. Taky mi to tak vychází. Popravdě už od osvobození Mariupolu dumám, s jakou habaďůrou Rusové vylezou, aby co nejefektivněji osvobodili celý jih Banderstánu až k Podněstří, a zda při tom obejdou Oděsu, kterou si nechají nakonec.
Zatím jenom vím, že se v Charkovské oblasti stáhli – když před tím obyvatele opakovaně vyzývali k evakuaci, o čemž se svorně drží huba – a uvolnili tak banderům něco jako pytel k postupu, a že, cituji z ruswebu: “Rusko nasazuje těžké plamenometné systémy TOS 1-A Solncepjok směrem na Charkov.” Ta zpráva je z 10.9. a zatím ticho po pěšině.
Takže jo – uvidíme…

Naposledy upraveno$ s uživatelem$
Markýza
14. 9. 2022 13:28

I pro Ukrajince oslavující postup je nepopiratelné, že Charkovská oblast byla téměř úplně zbavena ruských vojsk a zůstalo z ní jen málo víc než stínící jednotka.

Malá citace z té analýzy, kterou jsem dávala nahoře do odpovědi Vaskovi – ale šoupnu ji sem ještě jednou:
https://myslenkyocemkoli.blogspot.com/

jar
14. 9. 2022 01:06
Odpovědět  josef

Jo,logická ůvaha.Vylákat je z děr,které kopali 8 let po celé UK. Hmyz z děr vyletěl,aby se napil krve.Poletuje,bzučí.Do času. Sítě jsou připraveny,ušity,šili je dobří krejčí.

Pavel
14. 9. 2022 09:14
Odpovědět  Aleš

Co by z toho měli,zatáhnout válku do Ruska?! Putin jednoznačně řekl,že nepřipustí další válku na území RF. Rusové vedou válku ne s Ukrajinou,ale s celým západem rukama Ukrajinců.Nejde o to vyhrát jednu bitvu,ale válku.Na to potřebuješ armádu v plné síle a ne zdecimované ubožáky.Navíc čas jej netlačí,generál zima je opět na straně Rusů jako u Stalingradu. Po zimě se v Evropě otevře druhá fronta od promrzlých a nasraných obyvatel EU a bude snaha rychle se zbavit toho uvázaného kamene na krku jménem Ukrajiny stejně jako těch”dementů” co nás do tohoto srabu dostali!

[Trol-1] Petr z Jihu
14. 9. 2022 13:22
Odpovědět  Aleš

Kdyby mohlo, dávno to udělalo.

Frankie
13. 9. 2022 22:10
Ohodnotit příspěvek :
     

Tak jestli to ukroši zase opravili, tak jim Rusové toho až tak moc neudělali. Akorát je mi líto všech těch mladých kluků, kteří měli životy před sebou, protože padnout za zájmy USA je opravdu šílené.

Boomer
13. 9. 2022 22:19
Odpovědět  Frankie

..opravy spočívaly v přepojení na záložní trafa, a to nejde dělat donekonečna.

Markýza
14. 9. 2022 13:30
Odpovědět  Boomer

Aha – takže přeloženo do lidštiny: “Ještě jednou, holomci a jste bez proudu definitivně”.
Ruský idealismus je někdy až nebezpečný 🙂

josef
13. 9. 2022 23:32
Odpovědět  Frankie

Až na turbosoustrojí a kotle má každá tepelná elektrárna zálohu, na rozhodující komponenty, někdy i vícenásobnou. Cukrouši mají spíš jiný problém. Ono to není o tom spoj A s A a B s B. Ono přepojení a připojení je vysoce odbornou záležitostí, tedy myšleno i s oživením. A zvládnutí kritických otáček turbosoustrojí a jeho sfázování … . Prostě cukroušům k tomu chybějí odborníci. No a to by mohla být nakonec ještě o něco větší legrace v elektrárně, než byly Kalibry.

Gene
14. 9. 2022 00:13
Odpovědět  josef

Vzdyt to zvladne obycejny elektrikar. Turbo soustroji snad nebylo zasahnute. Vymenit transformator zas neni tak jednoduche, zalezi na velikosti. Ty male trafa neni problem, vetsi transformatory to je jina pisnicka. Na elektrarne jsem delal, Navic, nemyslim ze ty vetsi maji na sklade. Nam kdysi bouchnul tr. 110 kv/ kolem 70MW (uz si to presne nepamatuji) nikdy nebyl nahrazen, radeji odstavili cely generator. Samozdrejme hodne zavisi na okolnich skodach.

Per
14. 9. 2022 09:59
Odpovědět  Gene

Připojit generátor na síť není příliš složité, dokázal to i tajemník ÚV KSČ.

jar
14. 9. 2022 01:24
Odpovědět  Frankie

Stejně tak hitler oblbnul němce.A kdo hitlera ? Jezuité,zednáři a jejich ,,černá magie”,ovládající politiky a bankéře,černí petři zpoza opony,kteří nikdy nestáli před žádným soudem,ani norimberským.Proto vše rozjeli hned vše nanovo a se stále stejnými triky,které opakují.Vždyť jak lehce se dají ovládat lidé pouhými sliby,slibováním a hned nato penězi,pak strachem. Infiltrují pomocí slibů,peněz a strachu. A blbci skáčou,jak kozel píská v zahradě. Fiala už tančí i čardáš yankees eu.

Pavel z Moravy
14. 9. 2022 09:08
Odpovědět  Frankie

Ti ukrajinci už mohli dávno poslat svého komika k šípku a vy..at se na jeho válku. Všechny by nezlikvidoval, zlikvidoval by se sám. Tak jako u nás nelze omlouvat sudeťáky, 90 % chtělo do říše a hajlovalo. Takže jaképak omluvy. Ti co s fašisty nekolaborovali si tady po válce v pohodě žili. Ukrajinci nějakého komika, který je posílá na smrt poslouchat nemusí. Mají přece svoji vůli a mohou říci dost.

FUIM
13. 9. 2022 22:29
Ohodnotit příspěvek :
     

Konflikt se nabaluje jako sněhová koule. Zatímco před půl rokem stačila Rusku 150 tisícová armáda, dneska se přesvědčili, že je to někde jinde. Rusko má dvě možnosti, buď mobilizovat, což ale posouvá konflikt někam, kam vůbec nechtěli, a nebo ho zmezinárodnit. Což na ukrajinské straně je v plném proudu a probíhá už několik let.
Třeba takový Severokorejci by se rádi podívali za hranice.

Masunta
13. 9. 2022 22:48
Odpovědět  FUIM

Ukrajinci už nemají koho za vojáky přibrat. Nějaké nezkušené brance do mlýnku na maso nepočítám. Brzy jim bude docházet dech. A v této situaci že by Putin mobilizoval stát ?

josef
13. 9. 2022 23:34
Odpovědět  FUIM

Odpovím Vám krátce. Když dám opici kulomet … .

jar
14. 9. 2022 01:28
Odpovědět  josef

Začne bezhlavě střílet,ten opičí žoldák,jedno kam,dokud nedojdou patrony.

Per
14. 9. 2022 10:04
Odpovědět  jar

Jen mně zajímá, kde je OSN. Kde jsou její Charty a podobné usnesení. Podle OSN je trestné dodávat zbraně do místa konfliktu.
Ale zřejmě je OSN na straně těch, kteří konflikt rozpoutali. A to je jasně USA. Vidím to i na bývalých konfliktech ve světě.

Lev Prchala
14. 9. 2022 09:20
Odpovědět  josef

Vy chcete ozbrovat Lipánka a spol?.-)

[Trol-1] Petr z Jihu
14. 9. 2022 10:35
Ohodnotit příspěvek :
     

Zajímavej článek a diskuse. Akorát dělá Rusko s Čečenci stejnou chybu jako USA s podporou islamistů v Afgánistánu v 80. letech. Může se mu to dost vymstít. Řada Rusů si to uvědomuje a má z Kadyrova srandu: https://ria.ru/20220914/kadyrov-1816617336.html

Helena
15. 9. 2022 13:44
Ohodnotit příspěvek :
     

👍