„Tady mě čeká trest smrti“ – Minsk se zmocnil nejcennějšího zdroje opozice

V letadle Ryanairu je bomba. Letadlo letící z Athén do Vilniusu přistálo v Minsku.

„Tady mě čeká trest smrti.“ 

Cestující letu Athény-Vilnius informovali «Радыё Свабода» o zatčení Romana Protaseviče.

“Po náhlém manévru letadla začal jeden chlap panikařit a popadl se za hlavu. Teprve potom jsme pochopili proč. Před manévry letadla nebyl žádný konflikt, žádné skandály, nikdo se s nikým nehádal. 

Teprve když ten chlap [Protasevič] zjistil, že přistaneme, rozčilil se. Všechny nás po čtyřech vyvedli, psi očichali všechny naše věci. Ten chlap byl odveden stranou a jeho věci vyhodili na přistávací dráhu.

Zeptali jsme se ho, co se děje. Řekl, kdo je, a dodal: „Tady mě čeká trest smrti.“ 
Už byl klidnější, ale třásl se. Vedle něj neustále stál důstojník a brzy ho vojáci prostě vyvedli,“
řekl člověk, který viděl události zblízka.

Minsk se zmocnil nejcennějšího zdroje opozice

Běloruská opozice a řada západních zemí jsou pobouřeni – Minsk zatkl jednoho ze zakladatelů kanálu Nexta, s jehož pomocí byly koordinovány protesty běloruské opozice. 

Za tím účelem byla provedena celá speciální operace zahrnující vojenské letectvo. 

Proč je Roman Protasevič cenný pro běloruské speciální služby?

Běloruské speciální služby v poslední době prokazují zázraky profesionality – i když je tato profesionalita vyjádřena kompetentním kopírováním cizích operací. 

Nejprve tedy okopírovaly operaci sovětských čekistů «Трест» – když vyprovokovaly odpůrce Lukašenka, aby uspořádali státní převrat, zdokumentovaly přípravu puče, odhalily úkryty pučistů a všechny je zajaly. Nyní ukázaly svým ukrajinským sousedům mistrovskou třídu, jak zajmout ty správné lidi v letadle letícím přes zemi (Kyjev v létě 2020 chtěl tímto způsobem zajmout tři desítky Rusů, včetně těch, kdo bojoval na Donbasu).

Na přistání

23. května bylo oznámeno, že na palubě letadla Ryan Air letícího z Athén do Vilniusu je bomba. 
V tu chvíli letadlo přelétalo přes území Běloruska a podle standardních pokynů požádalo o nouzové přistání. Na žádost posádky (to je důležité!) letadlo přistálo na letišti v Minsku a před přistáním bylo doprovázeno běloruskou stíhačkou MiG-29.

Bylo rozhodnuto o doprovodu stíhačky (a to je také velmi důležité). Podle prvního zástupce velitele vzdušných sil a sil protivzdušné obrany Běloruska Andreje Gurceviče „za účelem posouzení situace a přijetí správného rozhodnutí v budoucnosti“.  To znamená – pro případ, že by letadlo bylo uneseno teroristy a použito k útoku na nějaký objekt.

Po přistání v Minsku nebyly na palubě nalezeny žádné bomby, ale mezi cestujícími na palubě byl Roman Protasevič. Bývalý šéfredaktor telegramového kanálu „NEXTA“ (jeden z hlavních podněcovatelů protestů v Bělorusku po prezidentských volbách v srpnu 2020). 

V listopadu 2020 byl Protasevič běloruskou KGB zapsán na seznam teroristů a na seznam mezinárodně hledaných – takže nebude žádným překvapením, že bude okamžitě zadržen a poslán do vězení. 
A telegramový kanál NEXTA byl už dávno zahrnut do seznamu extremistů.

V Evropě jsou pobouřeni tím, co se stalo. 

Německo a Rakousko požadují vyšetřování. Polsko – nové uložení sankcí. Brusel, zastoupený předsedou Evropské rady Charlesem Michelem, jako obvykle „vyjadřuje znepokojení“. 

Litva (která má status dirigenta politiky EU v běloruské otázce a hlavního příjemce peněz na podporu místní opozice) označila akce běloruských úřadů za „nechutný čin, za kterým stojí běloruský režim“ a požadovala okamžité propuštění Romana Protaseviče. 

Běloruská opozice to také opakuje. 

“To opět potvrzuje, že v Bělorusku dochází k porušování mezinárodního práva, životy cizích i běloruských občanů jsou v ohrožení,” uvedl Pavel Latuško (kterého rovněž očekává cela ve vazební věznici v Minsku). Podle jeho názoru by mělo být Bělorusko za toto vynucené přistání potrestáno uzavřením běloruského nebe pro letecký provoz a/nebo odmítnutím tranzitních letů přes jeho území. 

A samozvaná vůdkyně běloruské opozice Svetlana Tichanovskaja požaduje vyloučení Běloruska z Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO).

Na základě čeho? Z formálního hlediska jednali Bělorusové podle zákona. 

Vše podle zákona

Letadlo jednalo podle instrukcí a po obdržení zprávy o bombě požádalo o přistání. Ano, do Vilniusu, 
soudě podle letové mapy, to bylo blíž, ale posádka z nějakého důvodu požádala o přistání v Minsku. 
Všechny otázky – by se měly směrovat k posádce (v Rusku už vtipkují, že kapitánem letadla a druhým pilotem byli pravděpodobně Petrov a Boširov = Pat a Mat, Čuk a Gek).

Ano, některá média s odkazem na Ryan Air napsala, že povel k přistání v Minsku vydali běloruští dispečeři letového provozu (v jehož zóně se letadlo nacházelo) a pilot ve skutečnosti provedl právě jejich rozkaz. Jak však pro noviny “ВЗГЛЯД” řeklo několik aktivních pilotů civilního letectví, podle všech standardních protokolů v případě nouze konečné rozhodnutí vždy zůstává na veliteli (kapitánovi) letadla. A kdyby chtěl letět do Vilniusu, letěl by do Vilniusu. 

Rovněž akce kolem letadla na zemi byla provedena v plném rozsahu rámce stávajících protokolů – s řadou sanitek, speciálních služeb, hasičů, ženistů, atd. Cestující byli vyvedeni k úplnému prohledání a stalo se (opět náhodou), že mezi nimi byl v Bělorusku hledaný občan. A protože opustil exteritoriální zónu (což je paluba letadla a pouze ona), skončil na území Běloruska – což znamená, že místní čekisté byli prostě povinni ho vzít do vazby.

Ne, samozřejmě, pokud se odpůrcům Baťky podaří prokázat, že osoba, která informovala o bombě na palubě, mluvila s charakteristickým Lukašenkovým přízvukem nebo se představila jako Nikolaj Aleksandrovič, pak bude možné prohlásit, že došlo k provokaci běloruských speciálních služeb. 

Ale jinak – jenom “highly likely”.

Stojí za připomenutí, že technologii donucení letadla k přistání vyvinuli a poprvé otestovali úplně jinde. A nebylo to v Minsku nebo dokonce v Kyjevě. 

V roce 2013 američtí zpravodajští důstojníci ve Vídni přinutili přistát letadlo tehdejšího bolivijského prezidenta Eva Moralese – a to jen kvůli podezření, že byl na palubě Edward Snowden. 

Přičemž ani nevymýšleli nějaké pohádky o bombě – prostě PREZIDENTSKÉ letadlo přinutili přistát pod hrozbou použití síly, s uzavřením všech vzdušných koridorů. A nikoho ani nenapadlo, aby poté neuzavřel vzdušný prostor Rakouska.

V nejlepším případě budou příznivci sankcí schopni prosadit odmítnutí některých leteckých společností létat přes běloruské území, ale to je spojeno s vážnými ztrátami pro provozovatele (přinejmenším kvůli zvýšení spotřeby paliva a doby letu). Situace na leteckém trhu již teď není příliš dobrá (díky koronaviru) a je nepravděpodobné, že by se mnoho společností rozhodlo pro takový krok.

Ve výsledku se ukazuje, že negativní důsledky této operace pro Bělorusko jsou minimální. 
Ale zisk je kolosální!

Zaprvé – Roman Protasevič je nejcennějším zdrojem informací. Jako bývalý šéfredaktor NEXTA může mít k dispozici údaje o kanálech financování, personálu, ale hlavně o zdrojích v běloruských úřadech, které se podílely na únicích různých informací. Po zatčení Protaseviče tedy běloruští čekisté odkryjí celou západní špionážní síť ve své zemi.

Zadruhé – operace je ukázkou schopností běloruských speciálních služeb. Nepřátelé si jich budou více vážit a bát se jich. A občané Běloruska je ocení a budou je obdivovat.

A pravděpodobně nejen je. 

Jeden známý běloruský poslanec v rozhovoru pro noviny “ВЗГЛЯД” vyjádřil důvěru v to, že běloruské i ruské speciální služby si za tuto operaci zasloužily vavříny. 

Ano, Minsk provedl závěrečnou fázi zajetí – ale předtím musel nějak získat informace, že si Roman Protasevič koupil letenku a nastoupil do letadla irské společnosti. Při vší úctě k běloruským čekistům – sotva mají agenty pro získávání (nejen) těchto informací – na rozdíl například od ruské SVR (Služby vnější rozvědky).

V tuto chvíli ze strany SVR nejsou žádné komentáře o účasti na operaci. A pravděpodobně nebudou.

P.S.

Protasevič dlouhodobě čelí podezření, že spolupracuje s polskými speciálními službami, vyzýval k vraždám zaměstnanců mocenských struktur Běloruska, k nepokojům, svržení současné vlády, atd., atd. 

S velkým zápalem tam proces opravdu mohou dotáhnout až k rozsudku smrti, ale spíš dostane 20 let. 

Předpokládá se, že Protasevičův komplic Putilo určitě nepoletí nad územím Běloruska. 

Juanita Tichanovskaja již vyzvala k zákazu letů nad Běloruskem (nejspíš bude nutné požadovat od NATO „zavedení bezletové zóny“). 

Obecně – polsko-litevská opozice by měla nyní pečlivěji vybírat lety do Pobaltí.

Nyní si počkáme, jak dopadne dnešní akce pro letecký provoz v Bělorusku, což samozřejmě nebude bez následků. V mnoha sdělovacích prostředcích již kolují zvěsti o zákazu letů běloruských leteckých společností nad územím EU. Ano, proti Minsku bude zavedeno několik nových sankčních balíčků.

https://bit.ly/3yyiNYM
https://bit.ly/3bOcF4T
https://bit.ly/3oHh2UB

sdíletj na

1 1 hlas
Ohodnotit příspěvek
4 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Zpětná vazba
Zobrazit všechny komentáře
Aviator
25. 5. 2021 10:31

Pokud na kapitána letadla bude mířit stíhací letadlo s výsostnými znaky diktátorského státu, pilotované zřejmě dobře prověřeným robotickým fanatikem, žádný soudný kapitán nebude riskovat život svůj a život desítek nevinných cestujících. I když uvedenou pravomoc má.
14.9.1995 byl běloruský režim schopen sestřelit sportovní balón při oficiálních závodech a tím zavraždit jeho dva piloty. A když píšete o doporučení řídících letového provozu, uveďte zdroj. Běloruská ani jiná strana záznam korespondence nezveřejnila a servery, které monitorují civilní letecké frekvence, mají v Bělorusku zakázanou činnost.

Administrátor
25. 5. 2021 20:56
Odpovědět  Aviator

Zkus to na iDnes, ale myslím, že tam mají plno.

Editor
25. 5. 2021 23:16
Odpovědět  Aviator

V našem oficiálním zpravodajství (ČTK via ČT, Seznam) jsem se dočetl, že nejen záchytný stihač MIG 29 se účastnil “přepadení” letadla, ale dokonce i vrtulník MI-35. Zejména to mě zaujalo, jak vrtulník s max.rychlostí 335 km/h nahání Boeing 737 s max. rychlostí 3x vyšší. Takže pokud tam byl supersonik, k čemu pomalý vrtulník? Pokud tam nebyl supersonik, tak proboha, co by tam ten vrtulník docílil. Jako normálně zmatená a zcela nesmyslná zpráva. Ani v Bělorusku nemůže být velení letectva tak tupé, jak si představují novináři. Hlupák nikde na světě v letectvu nepřežije, protože než by se dohrabal k velitelské funkci, tak se vlastní blbostí zabije. A žádný letec si nenechá velet od někoho, kdo neumí létat. Nikde.

Naposledy upraveno$ s uživatelem$