“Umka-21”, Suezský průplav a Severomořská trasa
V Arktidě probíhala rozsáhlá cvičení ruské flotily “Umka-21”, jejichž hlavní částí bylo skupinové vynoření ponorek při překonání ledové pokrývky a let stíhaček MiG-31 přes severní pól.
To znamená, že materiálně se podporují deklarované arktické ambice Ruské federace, které Spojené státy zpochybňují. Téma Severomořské trasy a privilegované právo Ruska na její kontrolu bylo nedávno aktualizováno poté, co v Suezském průplavu vznikla dopravní zácpa.
Anotace:
Během expedice se podle admirála Nikolaje Jevmenova předpokládá vykonat 43 akcí, z nichž bylo doposud dokončeno 35, z toho 10 společně s Ruskou geografickou společností.
Všechny aktivity expedice probíhají podle plánu.
Vrchní velitel námořnictva uvedl, že expedice zahrnovala více než 600 vojenských a civilních pracovníků a asi 200 modelů zbraní, vojenské a speciální techniky.
Všechny plánované aktivity probíhají v drsných klimatických podmínkách: v oblasti expedice je průměrná teplota mínus 25-30 stupňů Celsia, tloušťka ledové pokrývky je až 1,5 metru, vítr v nárazech dosahuje 32 metrů za sekundu.
Admirál Nikolaj Jevmenov hlásil Vladimiru Putinovi, že v rámci arktické expedice bylo poprvé v historii ruského námořnictva dokončeno:
- vynořování se zpod ledu tří jaderných ponorek v omezené oblasti s poloměrem 300 metrů;
- let do polární oblasti s doplňováním paliva ve vzduchu dvojice stíhaček MiG-31 s průletem zeměpisného bodu severního pólu;
- praktická palba torpéda jadernou ponorkou zpod ledu, následovaná probouráním díry v místě výstupu torpéda a vyplutím ponorky na hladinu;
- taktické cvičení arktické motostřelecké brigády za nepříznivých povětrnostních podmínek.
„Na základě výsledků vzorky zbraní, vojenské a speciální vybavení účastnící se vojensko-technických experimentů obecně potvrdily své taktické a technické vlastnosti v podmínkách vysokých zeměpisných šířek
a nízkých teplot,“ uvedl vrchní velitel ruského námořnictva.
Spojené státy v tomto závodě o nadvládu v Arktidě stále zaostávají – jejich infrastruktura v Arktidě je slabá
(i podle jejich vlastního přiznání), prakticky nemají žádnou flotilu ledoborců (ne tak dávno byl publikován zábavný materiál https: // lenta.ru/news/2020/12/ 09 / ledokol / o tom, jak největší americký ledoborec má vážné problémy s náhradními díly).
Mají však plány na vybudování své vojenské infrastruktury a vybudování několika nových ledoborců
do 30 let. Nová studená válka tedy určitě ovlivní otázky hospodářské, politické a vojenské soutěže v Arktidě.
Když už mluvíme o trase po Severním moři, pro jejíž realizaci Ruská federace buduje flotilu ledoborců a buduje/obnovuje vojenskou infrastrukturu v Arktidě.
S dalším táním ledu bude význam severní mořské cesty jen narůstat.
A bude zapotřebí nejen ledoborců k doprovodu lodí, ale také vojenské infrastruktury k zajištění kontroly a bezpečnosti trasy před zásahy „zahraničních partnerů“.
SEVERNÍ MOŘSKÁ TRASA:

Ruské ministerstvo zahraničí požaduje v souvislosti s případem v Suezském průplavu rozvoj Severomořské trasy. Vysoký představitel ruské Arktické rady, velvyslanec ruského ministerstva zahraničí Nikolaj Korčunov, uvedl, že zablokování Suezského průplavu ukázalo, že je třeba vyvinout severní mořskou cestu.
Diplomat v rozhovoru pro TASS poznamenal, že poptávka po Severomořské trase poroste. Zdůraznil, že vzhledem k zastavení jedné z hlavních dopravních tepen na světě, k této trase neexistuje žádná alternativa.
Je třeba se zamyslet nad tím, jak zajistit efektivní řízení dopravních rizik a vyvinout alternativní trasy k Suezskému průplavu, zejména Severním mořem. Potřebu dalšího rozvoje této trasy zdůraznil incident v Suezském průplavu. V souladu s tím poptávka po severní mořské cestě poroste krátkodobě i dlouhodobě, uvedl Korčunov.
Suezský průplav byl zcela zablokován kvůli skutečnosti, že kontejnerová loď najela na mělčinu.