Proč ve věci pádu Boeingu se Malajsie postavila na stranu Ruska

Tajemník Rady bezpečnosti Ruské federace jednal s ministrem obrany Malajsie o vyšetřování havárie malajského Boeingu MH17 nad Donbassem. A opět se ukázalo, že Moskva a Kuala Lumpur mají v této záležitosti úplnou shodu – nedůvěřují vyšetřování západních zemí. Důvody, proč majitel havarovaného letadla se jednoznačně postavil na stranu Ruské federace, nejspíš mnohé  překvapí.

„Ruská strana souhlasila s kritikou [ze strany] premiéra [Malajsie] Mahathira Mohamada, na adresu Společné vyšetřovací skupiny za její zpolitizovanou povahu, neopodstatněná a spěšná obvinění,“

uvedla tisková služba Rady bezpečnosti Ruské federace.

Dříve malajský ministr zahraničí Sayfuddin Abdullah vyzval mezinárodní společenství, aby opustilo obvinění proti Moskvě v případě pádu Boeingu, a zdůraznil, že Rusko a Malajsie mají podobný názor na případ sestřeleného letadla. 

Malá vsuvka – sestřelené letadlo, pokud někdo náhle zapomněl, bylo právě malajské.

Vyšetřovací tým zahrnuje zástupce z Nizozemska, Belgie, USA, Ukrajiny, Austrálie a z Malajsie. Malajští vyšetřovatelé a odborníci se však práce v Amsterdamu prakticky nezúčastnili. Nebyli pozváni ani na tiskové konference a nakonec jim byl zcela odepřen přístup k důležitým důkazům.

Situace se začala zahřívat. Malajci začali „žertovat“ o zbytcích koloniální éry a tvrdili, že se s nimi zachází jako
s lidmi druhé kategorie.

Konfrontace dosáhla vrcholu v době dekódování černých skříněk Boeingu, k nimž se Malajci nemohli ani přiblížit. Tehdy důrazně protestovali.

Na známé tiskové konferenci, kde generální prokurátor Nizozemska obvinil tři Rusy a jednoho Ukrajince z pádu Boeingu, Malajci také nebyli přítomni. Hned další den Malajsie oficiálně oznámila, že uzná závěry komise pouze v té části, kde se říká, že výroba rakety, kterou byl sestřelen Boeing, je připisována Rusku, přesněji SSSR. Všechno ostatní není zajímavé.

Pozice jak bývalého premiéra Malajsie (Najib Razak), tak současného (Mahathir Mohamad), je stejná. Zdůrazňuje skutečnost, že zapojení Ruska do pádu Boeingu nebylo prokázáno a některé „důkazy“ předložené Ukrajinou jsou obecně falešné.

Na tomto pozadí začal Kuala Lumpur provádět paralelní vyšetřování sám. A místní firma specializující se na zvukové materiály zjistila, že v záznamech rozhovorů dispečerů řídících letový provoz, které Ukrajina převedla do Amsterdamu, bylo devět míst slepených dohromady – záznam byl vážně upraven.

Pak začali Malajci jednat netradičně – obrátili se k Moskvě. Je třeba si uvědomit, že mezinárodní vyšetřovací tým se na Rusko neobrací jednoduše z principu, demonstrativně ignoruje prohlášení Moskvy a odtlačuje ruce, které jim předávají důkazy, například zjištění AlmazAntej a vyšetřování ministerstva  obrany . 
A pro Malajce se to všechnu ukázalo jako velmi zajímavě.

A pak se náhle ukázalo, že vláda Najiba Razaka byla zavalena korupcí  v bezprecedentním měřítku . 
Národní rozvojový fond byl vykraden do posledního centu a z četných bytů bývalého předsedy vlády byla vynášena hotovost po krabicích. 

Spojené státy se z nějakého důvodu rozhodly, že to vše se jich také dotýká, a zahájily trestní řízení proti Razakovi (kterému bylo z důvodu trestního řízení zakázáno opustit Malajsii), čímž svévolně rozšířily svou vlastní jurisdikci na události v jiné zemi.

Přitom se ukázalo, že malajská vláda manipulovala s finančními výkazy v rozsahu státního rozpočtu a že státní dluh země byl několikrát vyšší než oficiální čísla. Navíc o této manipulaci věděli nejméně tři nebo čtyři lidé ve vládě Razaka. Pro tuto zemi to byl šok a nová vláda Mahathira Mohamada  nyní řeší otázku přežití Malajsie
v extrémní finanční situaci.

Nového premiéra se již několikrát přímo zeptali, zda pozice Kuala Lumpuru ve věci Boeingu není ovlivněna obrovskými nákupy palmového oleje ze strany Ruska.

Mahathir Mohamad je autoritářský, tvrdý člověk, který  nechodí daleko pro slovo a jako odpověď používá velmi neočekávané obrazy. Například:

„Víte, že někdo střílel z pistole a kdo střílel jste neviděli, ale prostě stejně víte kdo.“

Metafora je poněkud složitá, ale jasná. Malajský premiér otevřeně prohlašuje, že vyšetřování je otevřeně politizováno a že Rusko bylo v něm předem jmenováno vinným.

Mohamad je mimo jiné patriot a nacionalista . 
Podle něj je prostě nemožné, aby se nadále účastnil vyšetřování mezinárodního vyšetřovacího týmu, v němž jsou zástupci jeho země bez peněz a skutečnosti se před nimi skrývají.

Nechce podlehnout americkému tlaku, včetně neformálního. Pokud bylo pro Razaka vyšetřování katastrofy Boeingu částečně osobní povahy (druhá žena jeho dědečka zemřela v tomto letadle), pak pro Mohamada
je to už prestiž jeho země. 

„Koloniální“ chování Evropanů, Američanů a Australanů je pro Malajce vážně otravné.
A ještě jeden důležitý detail: Malajsie, nebo spíše její letecká společnost, může být zařazena na seznam pachatelů, protože uvěřila Ukrajině na slovo a přeletěla nad Donbassem. Je jasné, že Kyjev nezavedl oficiální zákaz, ale alespoň občas musíte sledovat třeba i televizi.

Všechny tyto kombinace faktorů vedly ke skutečnosti, že pozice Moskvy a Kuala Lumpuru se sblížily. 
Další otázkou je, proč je Malajsie stále formálně zapojena do práce vyšetřovacího týmu, ačkoli ji tam ani k večeři nepozvou. 

Možná Malajci chtějí jen držet prst na tepu událostí a zároveň nepřipustit, aby záležitost vyústila ve veliký skandál. Navíc tiše pokračují ve svém vlastním vyšetřování, poskytly mnohé expertízy soukromým firmám, takže je téměř nemožné sledovat jejich práci.

Malajci dostali určitou část důkazní základny z Moskvy, ale stále nemají přístup k hlavním důkazům – Holanďané je vyhnali i od trosek. Mohamad je tím rozhořčený a jasně řekl, že „letadlo je naše“ (ve smyslu – patří malajské letecké společnosti), a proč si ho přivlastnili Holanďané, je velká otázka.

Mimochodem, Malajci od okamžiku pádu boeingu volali, aby se nikdo nedotýkal trosek a aby je bez svolení nikam nepřesunuli.

Nelze ignorovat to, že se Malajsie ukázala jako jediná země zapojená do tohoto příběhu, která není vázána žádnými společnými smlouvami, pakty a povinnostmi vůči ostatním. Evropané, USA a Austrálie se chovají koordinovaně, v rámci této aliance nevznikají žádné rozpory nebo se neventilují ve veřejném prostoru.

Kuala Lumpur postrádá zdroje, včetně těch politických, na vyvíjení tlaku na vyšetřování a na respektování svého úhlu pohledu. Jako výsledek, tváří v tvář „koloniálnímu chování“ bílých, si Malajci vybrali tento druh částečně pasivního typu odporu.

To však nevylučuje možnost, že nezávislá malajská vyšetřování mohou znovu „vystřelit“, jak se stalo s analýzou autentičnosti ukrajinských záznamů letového provozu. Pokud i osamělí vyšetřovatelé čas od času něco vykopou, tak proč by neměl velký stát vynaložit své úsilí?  Všechno může být.

https://vz.ru/politics/2019/8/27/994629.html

5 1 hlas
Ohodnotit příspěvek

sdíletj na

5 1 hlas
Ohodnotit příspěvek
4 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Zpětná vazba
Zobrazit všechny komentáře
Editor
2. 9. 2019 13:39
Ohodnotit příspěvek :
     

Podle údajů výrobce raketa daného čísla byla dodaná na Ukrajinu rovnou z výroby ještě v dobách SSSR 1986 a doložil to dobovými dokumenty. Tolik zaprvé. Zadruhé, jedná se o typ, který Rusko vyřadilo z výzbroje na začátku tohoto století, konkrétně 2011 a nahradila je novějším typem. Rakety byly vyrobeny 1986 a skončila jim maximální životnost. Ve výzbroji je ponechala Ukrajina, protože neměla na nové. No a nakonec, v čumáku každého dopravního letadla je radar. Docela bych se divil, kdyby se jeho údaje nenahrávaly. A tady bych viděl jasný důvod toho, proč nikoho nechtějí pustit k datům ze záznamníků. Ať se jedná o jakýkoliv typ radaru, určitě by zaznamenal předmět letící směrem k letadlu. To je informace, která by se mohla výrazně nehodit pro mainstreamový názor, že to byla ruská raketa.

Editor
2. 9. 2019 22:24
Odpovědět  Janinna

satelitní snímky čehokoliv nikdy nepustí ven, protože je utajují hlavně před svými lidmi. Kdyby lidé v USA tušili, co všechno jsou schopní vyšmírovat, bude tam šílený opakovaný soud s porušováním ústavy a navrch majdan.