Před 75 lety bombardovali Američané Prahu. Zahynulo přes 700 lidí

Před 75 lety, 14. února 1945, provedly americké letouny nálet na Prahu, který měl být dle tvrzení Američanů “tragickým omylem”. Svědectví amerického pilota ale tuto lež vyvrací.

Průběh náletu

Nálet provedlo 62 amerických letounů B-17. Bombardéry, které startovaly ze základny v anglickém Nuthampsteadu, svrhly během dne přes padesát tun bomb na obydlené části Prahy. 

Nalétávající letadla položila koberec směrem od Radlic až téměř po žižkovské nákladové nádraží – bombardování zasáhlo Radlice, Vyšehrad, Zlíchov, Karlovo náměstí, Nusle, Vinohrady, Vršovice a Pankrác. 

Celkem 701 lidí bylo zabito a 1184 zraněno. Zničeno bylo 183 domů či historických objektů a dalších zhruba dvě stě bylo poškozeno. Bez přístřeší zůstalo 11 000 Pražanů.

Oběti tvořili téměř výhradně civilisté. Nálet nezničil žádnou z továren, které by mohli využít okupanti.  Mimo zničené objekty bylo napočítáno dalších 67 zásahů.

Údajně šlo o tragický omyl

Bombardování Prahy bylo údajně způsobeno navigačním omylem, navigátoři 62 amerických bombardérů hlásili do vysílaček, že se nacházejí nad cílovým městem shozu pum: „… někde nad Drážďany“.

Po celou dobu letu z Velké Británie panovala naprostá mlha. Praha nepatřila mezi náhradní cíle bombardování, na které se měl svrhnout náklad bomb, kdyby se nepodařil shoz na primární cíl.

Tuto lež vyvrací přímo svědectví amerického pilota, který prohlásil, že 

“piloti byli profesionálové a jednali podle rozkazu.”

https://bit.ly/37pPokQ

sdíletj na

Ohodnotit příspěvek (5 / 1)

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Ohodnotit příspěvek :
     

V době náletu na Prahu již běžně jak angličtí, tak američtí navigátoři používali navigaci podle radiového vysílání s přesností na stovky metrů. Jednalo se o princip dvou úzkých směrových radiových paprsků, vysílaných ze dvou vzdálených míst tak, že v místě průsečíku obou byl cíl. Jedno vysílání šlo ze Skotska, druhé z jihu Anglie z Cornwalu, vzdálenost cca 900 km by oko. S tímto systémem bylo téměř vyloučené se netrefit o 150 km. Útok byl cílený na Walter Automobil und Flugmotoren Fabrik A.G , později Motorlet v Jinonicích. Vyráběly se tam části motorů pro Messerschmit ME262 Schwalbe. Pravdou o navigační chybě je jenom to, že se strefili na Vinohrady a Karlák.