Vraždění Ukrajinců? Jinak. Co USA nedovolí. Slavný profesor boří vše

12.04.2022 11:13 | Komentář

Profesor politologie John J. Mearsheimer opět promluvil ke scénářům možného vývoje na Ukrajině, tentokrát v rámci panelu Americké komise pro dohodu mezi USA a Ruskem. Nevidí brzký konec konfliktu, protože ho obě strany vykreslují jako otázku života a smrti a boje se zlem. A že by konflikt ukončil Zelenskyj dohodou s Ruskem? Podle něho se to nestane, protože si to USA nepřejí a kdyby se snad Zelenskyj k dohodě chystal, podpoří ukrajinské nacionalisty. Poznámku měl také k tvrzení, že Putin se na Ukrajině zaměřuje na civilisty.

Mearsheimer ukrajinsko-ruský konflikt považuje za ještě nebezpečnější než kubánskou raketovou krizi z roku 1962 a podle něho mezi USA a Ruskem probíhá válka, u které nevidí způsob, jakým by mohla v dohledné době skončit, naopak může velmi nebezpečným způsobem eskalovat, a to až do jaderného konfliktu, i když to profesor nepovažuje za pravděpodobné.

Dle profesora se dále kupí důkazy, že hlavním důvodem pro ruskou invazi byla snaha zabránit vstupu Ukrajiny do NATO, což Putin považuje za existenční hrozbu pro Rusko, nikoliv nějaká snaha obnovovat ruskou říši. „Pokud se podíváte na rozložení sil na Ukrajině, je těžké tvrdit, že Rusové jsou odhodláni dobýt a okupovat Ukrajinu a integrovat ji do Velkého Ruska,“ pokračoval a dodal, že i Zelenskyj, když je tázán, na možná řešení, tak v prvé řadě mluví o neutrální Ukrajině, což také naznačuje, že jádrem sporu je vstup do NATO.

USA se pak dle profesora rozhodly, že Putina na Ukrajině drtivě porazí, sankcemi a podporou tamního režimu. Součástí tohoto plánu je i vyhrocená rétorika ze strany Joea Bidena, která Rusy ukazuje jako „zdroj všeho zla“ a USA jako ty hodné. A v této rétorice pak dle Mearsheimera není místo pro kompromis, protože s ďáblem se kompromisy nedělají. „Takže musíme vyhrát. A pro Joea Bidena by to byla drtivá prohra, pokud by Putin vyhrál,“ konstatoval a připomenul, že Rusové ve svém pohledu také nesmí prohrát, protože jde o kritickou hrozbu. Pokud tedy obě strany „musí vyhrát“, Mearsheimer nevidí možnost, jak vést vyjednávání, naopak předpokládá, že se válka potáhne roky, i když USA nejsou přímo vojensky zapojené, ale nemají do toho daleko.

Načrtl možnost, že dojde k „vojenskému incidentu“, který by USA do boje zatáhl. Pokud by tomu tak bylo, Mearsheimer má za to, že by USA zvítězily, pokud by se jednalo o konvenční válku ve vzduchu, ale i na zemi. „V takové situaci, nemyslíte si, že Rusko sáhne po jaderných zbraních? Já myslím, že to možné je,“ pravil.

Podotkl, že studoval rozhodování Egypta před útokem na Izrael, japonské před útokem na USA, německé před první světovou válkou. A došel k závěru, že ve všech těchto případech dotyční věděli, že výsledek je hod kostkou, že velice riskují, ale také měli za to, že nemají na výběr. To se dle Mearsheimera děje v Rusku. A v USA se mluví o ekonomickém zlomení Ruska. Profesor má za to, že to je jednak nebezpečné, ale hlavně je překvapený, jak nonšalantně se o tom hovoří. Má podezření, že důvodem je to, že většina těch, kdo chtějí Rusko zlomit, byla vzdělávána v době, kdy USA byly jedinou světovou velmocí, ne za studené války. Podotkl, že i když proti sobě USA a Rusko nebudou přímo bojovat, tak kdyby Ukrajinci začali vítězit, Rusové stále mohou sáhnout po jaderných zbraních, a i když to není pravděpodobné, je to hrozivé.

Komentoval také možnost, že by konflikt ukončili sami Ukrajinci. „Bohužel, nemyslím si, že to je náš případ. Ve skutečnosti Spojené státy nenechají Ukrajinu, aby s Ruskem uzavřela dohodu, kterou budou považovat za nepřijatelnou,“ řekl a dodal, že podle článků v novinách to vypadá, že se současná vláda USA a spojenci v NATO bojí toho, že Ukrajina se s Ruskem dohodne tak, že to Rusové budou moci prohlásit za vítězství. A pokud by k tomu došlo, dle Mearsheimera budou USA spolupracovat na Ukrajině s nacionalisty, aby podkopali Zelenského nebo jeho nástupce.

Zelenskyj dle Mearsheimera kandidoval s tím, že se s Rusy dohodne na řešení, které by ukrajinskou krizi ukončilo. Vyhrál a snažil se zavést druhou minskou dohodu. Což by znamenalo značnou míru autonomie pro Donbas a také znovuzavedení ruštiny jako oficiálního jazyka na Ukrajině. Ale kvůli ukrajinské pravici tento pokus selhal, míní Mearsheimer. Proto Zelenskyj říká, že jakákoliv mírová dohoda musí být schválena ukrajinskou veřejností, neboť si uvědomuje, že sám se s ukrajinskou pravicí nevypořádá.

A podotkl, že s tamní pravicí budou spolupracovat i USA, protože ani oni, ani USA nechtějí, aby se Zelenskyj s Rusy dohodl tak, aby to vypadalo jako ruské vítězství. Což Johna Mearsheimera vede k pesimismu, pokud jde o očekávání konce konfliktu ze strany Ukrajiny.

Mearsheimer se ještě dotkl tématu, tedy tvrzení, že Putin cílí na Ukrajině na civilisty. Konstatoval, že je velice těžké zjistit, co se na Ukrajině skutečně děje. Nicméně, Američané prý tlačí na to, aby byli civilisté na Ukrajině ozbrojováni a také instruováni, aby bojovali proti Rusům. „Dle definice tedy v přestřelkách budou Rusové bojovat proti civilistům, protože ti civilisté bojují proti nim,“ řekl.

Také vysvětlil, že není žádný způsob, jak se můžeme dozvědět, co si Putin ve skutečnosti myslí a s kým mluví. Což souvisí s tím, co se v Rusku říká, tedy jaké všechny narativy se o invazi na Ukrajinu šíří a které pak západní média přebírají jako důvody pro invazi. Profesor konstatoval, že na tom v podstatě nezáleží, záleží právě na tom, co si myslí Vladimir Putin a podle čeho se rozhoduje.
https://bit.ly/3EcQjXJ

4 3 hlasy
Ohodnotit příspěvek

sdíletj na

4 3 hlasy
Ohodnotit příspěvek
16 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Zpětná vazba
Zobrazit všechny komentáře
Pavel
12. 4. 2022 16:11
Ohodnotit příspěvek :
     

Doporučuji k přečtení knihu bulharského docenta Michaila Kileva- Chruščov a rozpad Sovětského svazu. Je tam také plán Alana Dullese z roku 1945. Kdo tento plán, který byl vytvořen tajně a ukryt před spojencem ve 2. světové válce- SSSR nezná, pochopí úplně vše, co jsou amíci zač. To, co připravovali v naší společností je otřesné a nyní již plody tohoto konání sklízíme. Přidám k přečtení tento krátký úryvek- Začneme působit na lidi ještě v dětských a pionýrských letech. Hlavním cílem bude mládež. Začneme ji rozkládat, mravně kazit a zbavovat cti. Z mládeže vychováme cyniky, vulgární lidi, hlupáky, neotesance, kosmopolity. Tohle učiníme.

Bozena K
12. 4. 2022 17:08
Odpovědět  Pavel

a to se ted přesně děje, bohužel, a to ve všech post-socialistických zemích

VAL
12. 4. 2022 20:55
Odpovědět  Bozena K

Pravda, v postsocialistických. Bylo třeba, poté co vymyli mozky celému kolektivnímu záchodu, vymýt mozky i mládeži východu, neb v jednotě je síla! byt by ta jednota spočívala v sebedestrukci.

Albi
12. 4. 2022 19:41
Odpovědět  Pavel

Další ukázka anglosaské podlosti – plánovaný útok na SSSR 1.čewrvene 1945
https://myslenkyocemkoli.blogspot.com/2018/05/operace-nemyslitelne-1-cast.html

VAL
12. 4. 2022 21:37
Odpovědět  Albi

Jo, já vím. Už 53 let, když jsem byl na vojně. A víte co je pr-del? Řekli nám to, včetně toho názvu a kdo byl iniciátor (superdemokrat Churchil) na PŠM (politické školení mužstva) a já tomu nevěřil. Jenže asi deset let nato jsem se v hospodě dal náhodně do řeči s jedním Čechem žijícím v Anglii (byl zde na pohřbu máti) a ten mi to potvrdil. Takže jsem tomu uvěřil.

Albi
12. 4. 2022 21:52
Odpovědět  VAL

To já jsem o tom neměla ponětí až donedávna. Ale zas už jsem nemusela pochybovat, protože těch známek jejich „gentlemanství“ a férovosti bylo tolik, že k pochynbostem nebyl žádný prostor.

Evžen
13. 4. 2022 19:27
Odpovědět  Albi

Tohle je pravda,to v ČT řekl pilot RAF Čech že je po válce nechtěli pustit domů, protože Anglani chtěli jít na Rusko ale USA to neschválilo protože se báli co nato svět!

Evžen
13. 4. 2022 19:20
Odpovědět  Pavel

Není ale opravdu co dodat…!?

Pozor
12. 4. 2022 16:14
Ohodnotit příspěvek :
     

Američan, čo dodať? Jeho hodnotenie je dosť proamerické.

Albi
12. 4. 2022 19:45
Odpovědět  Pozor

Taky se mi zdá.
„Mearsheimer má za to, že by USA zvítězily, pokud by se jednalo o konvenční válku ve vzduchu, ale i na zemi“. Ani stín pochybnosti, že by USA taky zvítězit nemuseli, že?
Asi neznají, že „pýcha předchízí pád“.

Frank
12. 4. 2022 16:30
Ohodnotit příspěvek :
     

USA by válku vyhrály? Zatím všude dostali amíci na prdel. Naposledy od pasáčků koz v sandálech.

ladik
12. 4. 2022 17:58
Odpovědět  Frank

Rusové nemohou a nesmí tento konflikt prohrát. Je to otázka jejich existence. Moc dobře si to uvědomují – neexistuje jiná alternativa.

Ladislav
12. 4. 2022 18:46
Odpovědět  ladik

Nesmíš poslouchat nenávistnoiua proti vlasteneckou žumpu ČT 24! Pravda výjde stejně brzo na venek.

ankmorpo
12. 4. 2022 21:46
Odpovědět  ladik

tedy kdyby si to uvědomovali, že čas je jejich nepřítel, tak by jednali poněkud jinak, vy kluboví fanoušci nedohlédnete až tam, kde majitel ligy sjednává obchody s majitelem sázkových kanceláří bez ohledu na hráče, trenéry a kluby, protože on vždy vyhraje a inkasuje zisk, sportovní rubriky sdělovacích prostředků to vždy přikryjí – jste schopen pochopit tento psaný text (bajku) ?

US Navy
12. 4. 2022 19:12
Odpovědět  Frank

Řekl Čech ???

PENNYS
12. 4. 2022 19:27
Odpovědět  Frank

Uzákoněný americkým senátem !!! „Dělejte, jak vám říkáme, nebo vás zbombardujeme
zpět do doby kamenné“!
Tak tohle není umění jak to dělají usa-to umí každy vul a blbec(Hirošima+ Nagasaky)
UMĚNÍ JE JAK TO DĚLAJÍ NAŠI SLOVANÉ- BRATŘI- ,POMALU ,ALE ROZUMĚ JE .ČISTÁ PRÁCE.